search
حلقه سفید

سیری عمیق در بازاریابی متاورس

اشتراک گذاری در :
انتشار : 1400/10/11
سیری عمیق در بازاریابی متاورس

فناوری به سرعت در حال رشد و تغییر بوده است. ما شاهد نوآوری هایی هستیم که قبلا غیرقابل تصور بودند. یکی از این نوآوری‌ها برای بسیاری از افراد، متاورس است - یک محیط مجازی منحصربه‌فرد و همه‌جانبه که به سرعت اینترنت را اشغال می‌کند. شاید اولین بار آن را در فیلم های علمی تخیلی مانند Ready Player One یا سریال The Matrix دیده باشید، اما اکنون چیزی فراتر از داستان است.

با افزایش مداوم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، متاورژن ها در حال نفوذ به اینترنت هستند. تخمین زده می شود که تقریباً 85 میلیون کاربر در سال 2021 حداقل یک بار در ماه AR یا VR را تجربه کرده اند. در حالی که Metaverse دقیقاً آن چیزی نیست که فیلم های علمی تخیلی آن را به تصویر کشیده اند، اما همچنان به تولید ارزش غیرقابل تصور به عنوان یک پلت فرم محاسباتی جدید ادامه می دهد.

در نگاه اول به نظر می‌رسد رسانه‌های خبری سطح بالا، همه کاره باشند. فوربس حتی ستونی را با کتی هاکل، آینده‌پژوه مشهور فناوری و استراتژیست متاورس آغاز کرد. علاوه بر این، یک صندوق حمایتی از ایده های حوزه متاورس به نام Metaverse Investment Fund Metaverse ATF (NYSE: META) تاسیس شده است. همه اینها نشان دهنده اهمیت روزافزون متاورژن ها در حال حاضر می باشد.

به نظر می رسد کاربران زیادی نیز در حال گرفتن اطلاعات در متاورس هستند. کلمه کلیدیmetaverse 677000 بار در گوگل جستجو شده است. در همین حال، هشتگ #metaverse با بیش از 60000 پست در پلت فرم رسانه های اجتماعی و به طور گسترده در اینستاگرام استفاده شده است و بیش از 500 بار در ساعت در توییتر، توییت می شود.

وقتی صحبت از رسانه های اجتماعی، روابط عمومی و بازاریابی دیجیتال می شود، چه پیامدهایی دارد؟ در اینجا، ما یک سیر عمیق در این جهان مجازی انجام می دهیم.

سیری عمیق در بازاریابی متاورس:

  • درک متاورس
  • بازاریابی در متاورس
  • سایر نمونه های متاورس منحصر به فرد
  • آینده Metaverses
  • چالش ها در متاورس

درک متاورس

امروزه متاورس شامل یک فضای مجازی مشترک است که در آن کاربران با آواتارهای مجازی نمایش داده می شوند. این جهان های مجازی بر اساس تصمیمات و تعاملات کاربران در فضا به تکامل و رشد خود ادامه می دهند. به همین منظور، جهان واقعی را منعکس می‌کند که «پایانی» ندارد. این فقط جهانی است که با ورود کاربران بیشتر و بیشتر به گسترش خود ادامه می دهد.

متاورس فقط یک محیط مجازی ساده نیست که در آن طراحی ها به طور متمرکز برنامه ریزی شده باشند. یا فقط یک بازی ساده منحصراً برای لذت بردن کودکان. همچنین این یک برنامه ساده نیست که بتوانید آن را از اپ استور دانلود کرده و در زمان راحتی خود "بازی" کنید. متاورس ها جهان های مجازی هستند که واقعیت و دنیای مجازی را ادغام می کنند.

ممکن است هنوز برای درک کامل متاورس با چالش روبرو باشید. اما با ما همراه باشید تا با توضیح مختصری از اصطلاحات، درکی کامل تر پیدا کنیم.

  • همیشه فعال: متاورس ها وقتی آنها را ترک می کنید مکث نمی کنند و به پایان نمی رسند. آنها به طور نامحدود ادامه می دهند.
  • در زمان واقعی وجود دارد: متاورس دارای یک جدول زمانی است که با زمان‌بندی دنیای واقعی هماهنگ است.
  • کاربران محدوده منحصر به فردی دارند: بازیکنان متاورس می توانند همزمان فعالیت های جداگانه ای انجام دهند. در حالی که چند نفر در حال تعامل با یکدیگر هستند، ممکن است یک نفر در گوشه ای ثابت بایستد.
  • جهان خودکفا و کاملا کارآمد: متاورس یک جهان کاملا کارآمد است که به کاربران امکان ایجاد، مالکیت، فروش و سرمایه گذاری را می دهد. کاربران همچنین می توانند به خاطر زحماتی که در متاورس انجام می دهند شناسایی شوند و به آنها پاداش داده شود.
  • ترکیبی از پلتفرم های مختلف: پلتفرم های مختلف می توانند با هم در متاورس کار کنند. به عنوان مثال، در مورد بازی های ویدیویی، باید بتوانید آیتم هایی را از یک بازی به بازی دیگر بیاورید.
  • محتوای ایجاد شده توسط کاربر: متاورس ها چیزی بیش از فضاهای مجازی برای حضور کاربران هستند. کاربران می توانند محتوایی ایجاد کنند که سایر کاربران نیز از آن لذت ببرند.

بازاریابی در متاورس

بازاریابان حوزه دیجیتال باید با آخرین پیشرفت های تکنولوژیک در جریان باشند. این شامل درک فراجهان و پتانسیل کامل آن است. آنچه بازاریابان باید بدانند این است که متاورس فقط یک چیز جدید مرسوم نیست. به نظر می رسد که اینجا برای ماندن است و راه خود را برای تبدیل شدن به چیز بزرگ بعدی باز می کند.

چگونه بازاریابان می توانند با گسترش این متاواژه سازگار شوند؟

اول، بازاریابان باید ارزش هزاره توها و Gen Zers را به عنوان یک بازار هدف در نظر داشته باشند. این نسل ها همچنین کاربران مشتاق برخی از انواع متاورس ها، بازی هایی مانند Roblox و فناوری هایی مانند VR هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید بررسی کنیم که چگونه می توان بازاریابی را در متاورس انجام داد.

بازاریابی فراجهانی موازی در بازاریابی واقعی

تجارب بازاریابی ایجاد کنید که با تجربیات دنیای واقعی مرتبط باشد یا به موازات کاری که برند شما در زندگی واقعی انجام می دهد، باشد. به عنوان مثال، برند آبجو AB InBev's Stella Artois با Zed Run در ماه ژوئن کار کرد تا تجربه ای شبیه به Tamagotchi را با دربی کنتاکی ایجاد کند. آنها این کار را انجام دادند زیرا Stella Artois متعلق به AB InBev در حمایت مالی از رویدادهای ورزشی، به ویژه مسابقات اسب دوانی، بزرگ است. از این رو، ایجاد یک پلتفرم آنلاین که در آن اسب‌های توکن غیرقابل تعویض (NFT) معامله، مسابقه و پرورش داده می‌شوند، به نظر یک نقطه ورود طبیعی برای آن‌ها است.

متاورس تجربه همه جانبه کلیدی است

شما می توانید تبلیغات مجازی را در متاورس ارائه دهید. به عنوان مثال، Bidstack، یک شرکت فناوری تبلیغات بازی های ویدیویی، از فعالیت در تبلیغات فضای باز در دنیای واقعی به قرار دادن تبلیغات در بیلبوردهای مجازی گذر کرد.

با این حال، می توانید فراتر از بیلبوردهای مجازی بروید. از آنجایی که متاورس ها ماهیت تجربی و همه جانبه دارند، بهتر است با ارائه همان تجربه همه جانبه با تبلیغات و ابتکارات بازاریابی خود از این مزیت استفاده کنید. به جای قرار دادن تبلیغات ساده، نصب ها و رویدادهای مارک دار را ارائه دهید که کاربران بتوانند با آنها تعامل داشته باشند.

ما متحرک‌های اولیه را دیده‌ایم که تجربیات همه‌جانبه‌ای مانند کنسرت Lil Nas X در Roblox، بازدید از تجربه باغ گوچی، و اجرای مجازی محله واشنگتن هایتس به عنوان بخشی از تبلیغ In the Heights توسط برادران وارنر به کاربران خود ارائه می‌دهند. برندها اخیراً از طریق همکاری با متاورس Roblox و سایر متاورس ها، جریان های درآمد جدیدی را کشف کرده اند.

کلکسیونی را در دسترس قرار دهید

مردم جمع آوری اشیا را دوست دارند و متاورس فضای دیگری برای آنهاست تا علایق خود را به نمایش بگذارند. می‌توانید با ارائه دارایی‌ها یا موارد با نسخه محدودی که آنها فقط می‌توانند در متاورس جمع‌آوری کنند، همین تجربه را در متاورس در دسترس قرار دهید.

به عنوان مثال، برند "Gucci Garden experience" در Roblox اتاق کلکسیونر را ارائه می دهد. این به افراد اجازه می دهد تا اقلام محدود گوچی را در متاورس جمع آوری کنند. گوچی از فروش اولیه اقلام کلکسیونی خود، 286,000,000 Robux از بازی جمع آوری کرد.

با جوامع موجود ارتباط داشته باشید

عموما مردم با تبلیغات مخالف هستند. بنابراین از آنجایی که برندها سعی می‌کنند به متاورس نفوذ کنند، مهم است که برای آزار افرادی را که قبلاً آنجا هستند ظاهر نشوید. شما به استقبال مثبت این کاربران نیاز دارید؛ زیرا در نهایت باید برای آنها بازاریابی کنید.

به یاد داشته باشید که نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن قالب جدید وارد یک پلتفرم جدید شوید. به عنوان مثال، در Roblox، برندها وقتی با اعضای جامعه توسعه دهندگان Roblox در ایجاد موارد و تجربیات شریک می شوند، جذابیت بیشتری کسب می کنند. به طور مشابه، هنگامی که O2 کنسرتی را در Fortnite برگزار کرد، با سازندگانی که قبلاً در پلتفرم Fortnite متخصص بودند، شریک شدند.

به این داستان به عنوان کمپین های تأثیرگذار فکر کنید. محتوای تولید شده توسط کاربر مهم است، بنابراین اعضای انجمن به بخش جدایی ناپذیر اجرای کمپین های شما تبدیل می شوند.

به طور مداوم آزمایش کنید

متاورس عصر هیجان انگیزی برای بازاریابان است. اصول برای راهنمایی کاربران وجود دارد که می تواند نشان دهد بازاریابان چه نوع استراتژی ها و تاکتیک هایی را می توانند بسازند. متاورس یک پلتفرم به طور کلی جدید است که فضای زیادی برای آزمایش ارائه می دهد. بهترین شیوه ها هنوز به درستی ایجاد نشده اند، و پارادایم ها هنوز به طور کامل و جامع تشکیل نیافته اند. این به بازاریابان فضای زیادی می دهد تا سعی کنند در رویکردهای خود منحصر به فرد و تجربی باشند.

سایر نمونه های متاورس منحصر به فرد

استودیو Dimension در نتیجه آزمایش‌های متاورس‌ها برای برندهای مد، ۶.۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد. آنها یک مجموعه تولید مجازی ایجاد کردند که به کاربر اجازه می دهد تا روی یک پلت فرم قدم بگذارد، توسط 106 دوربین اسکن شود و برای آزمایش لباس ها و موارد دیگر به دنیای مجازی رها شود. آنها بیشتر به خاطر کارشان در بازی Afterworld Balenciaga برای پاییز/زمستان 2021 شناخته می شوند.

یک شرکت فعال در طراحی لباس هایی را برای متاورس طراحی کرده است که بسیار شبیه به لباس های معترضان در هنگ کنگ می باشد و معترضان هنگ‌کنگ با این ابزار توانستند نبرد خود را در دنیای واقعی به دنیای متاورس ببرند و به بسیاری از هنرمندانی بپیوندند که جهان‌های مجازی را برای بیان تفکرات و بینش های سیاسی، تغییر کاربری داده‌اند.

شرکت دکور خانه Houzz به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا مجموعه عکس های دیجیتالی از مبلمان و وسایل خانه خود ایجاد کنند. Houzz هر بار که شخصی اقلامی را از طریق خدمات خود خریداری می کند، درآمد کسب می کند. در سال 2017، آنها یک نمایشگر سه بعدی اضافه کردند که به کاربران امکان می دهد موارد را به صورت سه بعدی مستقیماً از طریق دوربین مشاهده کنند و به صورت بصری آنها را در فضای فیزیکی کاربر قرار دهند.

Google Maps یک ویژگی AR از ویژگی مسیرهای پیاده روی خود را به نمایش گذاشت. این ویژگی دستورالعمل‌ها و تابلوهای بصری دقیقی را ارائه می‌دهد که یافتن مسیر خود را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. کاربر به سادگی باید دوربین خود را به سمت جهتی که با آن به دستورالعمل نیاز دارد هدایت کند و ویژگی AR آنها را در جهت صحیح هدایت می کند.

آینده Metaverses

در حال حاضر، بسیاری از شرکت ها در حال سرمایه گذاری در متاورس ها هستند. آنها نه فقط برای اهداف سرگرمی، بلکه برای اهداف تجاری و حرفه ای نیز روی آن شرط بندی می کنند.

به عنوان مثال، بزرگترین پلت فرم رسانه های اجتماعی، فیس بوک، خود را به عنوان یک شرکت متاورس در آینده می بیند. مارک زاکربرگ بر روی ایجاد متاورس های اجتماعی و سرمایه گذاری در فناوری های Oculus، AR و VR فیس بوک متمرکز است. در آگوست 2021، زاکربرگ یک متاورس کاری برای Oculus معرفی کرد که به افراد اجازه می‌دهد با هم کار کنند، در یک اتاق کنفرانس بنشینند و مانند یک دفتر کار کنند. در این بازه زمانی این کار، بهترین اتفاق ممکن است زیرا خیلی از افراد در خانه به دور کاری می پردازند.

پیشتر از فیس بوک، مدیران مشغول کار روی متاورس ها به عنوان نسل بعدی اینترنت بوده است. همچنین در حال حاضر بازی‌های زیادی وجود دارند که عناصر متاورس مانند را در پلتفرم‌های خود گنجانده‌اند. به عنوان مثال Fortnite و Animal Crossing اجازه اجرای کنسرت در بازی خود را می دهند.

علاوه بر این، HTC راه خود را به سمت فناوری واقعیت مجازی مبتنی بر کسب‌وکار، گشوده است. این توجهات نشان از آن دارد که فناوری VR به تدریج به چیزی فراتر از سرگرمی تبدیل می شود.

اگر همه چیزهایی که در بالا ذکر شد هنوز شما را متقاعد نکرده است، پس شاید این کار متقاعد شود: مردم در حال خرید املاک و مستغلات در متاورسهستند. اکنون این دلیل قوی است که فناوری متاورس برای ماندگاری طولانی مدت آمده است.

چالش ها در متاورس

متاورس آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای برندها نوید می‌دهد، اما هنوز چالش‌هایی وجود دارد که باید در این راه بر آنها غلبه کرد.

متاورس ها در حال افزایش محبوبیت هستند، اما هنوز هم می توانند از کشش بیشتری استفاده کنند. به دلیل الزامات تکنولوژیکی متاورس ها، قابلیت دسترسی برای آن یک مسئله است. همه به دستگاه های لازم برای لذت بردن از متاورس، مانند رایانه های پیشرفته و لنزهای واقعیت مجازی دسترسی ندارند. این امر بازار بالقوه برندها را تا حد زیادی محدود می کند و مانع از تلاش برای بازاریابی انبوه می شود.

برندها همچنین باید در جهت یابی متاورس ها مراقب باشند. ادغام یکپارچه برای جلوگیری از ناآشنایی کاربران از برند بسیار مهم است. از آنجایی که این فناوری جدید است، ممکن است برندها همچنان در یافتن جایگاه مناسب خود در متاورس مشکل داشته باشند و ممکن است در پیام‌های خود بیش از حد صریح ظاهر شوند. مکان های خود را به خوبی برنامه ریزی کنید و مطمئن شوید که در متاورس طبیعی و به خوبی ادغام می شوید.

همچنین هنوز سوء تفاهم های زیادی پیرامون متاورس ها وجود دارد. مردم اغلب آنها را به عنوان یک بازی ساده برای کودکان تصور می کنند. همه ارزش متاورس ها را درک نمی کنند، بنابراین ممکن است برندها به دلیل تلاش هایشان برای حضور در این پلتفرم ها جدی گرفته نشوند.

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها همچنان یک چالش در متاورس است. با فناوری جدید نیاز به اقدامات امنیتی پیشرفته تر است. این مستلزم ایجاد روش‌های جدید برای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها در جایی است که وجود نداشت. به عنوان مثال، تأیید هویت اشخاص ممکن است به داده های بیشتری از کاربران نیاز داشته باشد، در نتیجه خطرات حفظ حریم خصوصی داده ها افزایش می یابد.