search
حلقه سفید

متاورس انقلاب بعدی اینترنت

اشتراک گذاری در :
انتشار : 1400/12/23
متاورس انقلاب بعدی اینترنت

به عنوان جدید ترین کلمه کلیدی در بخش فناوری، “metaverse" این پتانسیل را دارد که چشم‌ اندازهای رشد جدیدی را برای شرکت ‌ها باز کند، زیرا آنها را قادر می ‌سازد تا تجربیات دیجیتالی بسیار فراگیر و جذابی را برای مشتریان خود فراهم کنند. اصطلاح متاورس به ترکیب حضور همه جانبه در یک اکوسیستم مجازی خودکفا اشاره دارد. بسیاری از فناوری ‌های جدید در چند سال اخیر توسعه یافته‌ اند که پتانسیل تغییر روش زندگی، کار و بازی ما را دارند.

هنگامی که فیس بوک در اکتبر 2021 نام خود را به “Meta" تغییر داد، اصطلاح "متاورس" از قلمرو ادم های فناوری به عموم مردم منتقل شد. به همین ترتیب، بسیاری از مردم بر این باورند که "متاورس" عصر جدیدی از اینترنت را ایجاد خواهد کرد. فیس ‌بوک در هفته‌های اخیر صراحتاً در مورد یک چیز بزرگ بعدی صحبت کرده است. بیایید ببینیم چرا متاورس به عنوان یک چیز بزرگ بعدی در انقلاب دیجیتال مورد استقبال قرار می گیرد.

هر آنچه باید در مورد متاورس بدانید

Metaverse یک محیط مجازی سه بعدی است که در آن هر کسی می ‌تواند هر کسی که می ‌خواهد باشد، هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و با هرکس دیگری در جهان که می‌خواهد با او ارتباط برقرار کند صحبت کند. زمانی که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با محیط های دنیای واقعی در یک عرصه دیجیتال مشترک ترکیب شوند، به عنوان آینده اینترنت در نظر گرفته می شود.

متاورس اختراع دنیای مجازی است که در آن آواتارهای انسان از طریق فناوری نشان داده می شوند تا واقعی به نظر برسند. فیس بوک، یکی از ماهرترین شرکت های فن آوری در این زمینه، بر اساس مفهوم Metaverse است. بخش Virtual Labs آن هدست های واقعیت مجازی مانند Oculus Quest می سازد.

در سال 2022 همچنین هدست های واقعیت ترکیبی در مراحل اولیه تولید خواهد کرد که می توانند صورت و چشمان شما را ردیابی کنند. علاوه بر این، این شرکت ابزارهای توسعه ای مانند SparkAR را ارائه می دهد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تجربیات مجازی جدیدی ایجاد کنند. سهام Metaverse مانند Meta Platforms Inc. (FB)، Unity Software Inc. (U)، Microsoft Corp. (MSFT) و غیره ممکن است ارزش خرید و نگهداری برای دهه آینده توسعه را داشته باشند.

مفهوم "Metaverse" از کجا متولد شد؟

هر زمان که مفهوم متاورس مطرح می شود، تقریباً همیشه نام نیل استفنسون و اسنو کراش مطرح می شود. Snow Crash، رمانی پرخواننده، اولین رمانی است که Metaverse را با هر جزئیاتی نشان می دهد. استفاده از عینک واقعیت دیجیتال برای ورود به قلمرو واقعیت مجازی سه بعدی به طور موثر در رمان به تصویر کشیده شده است.

علاوه بر این، گیمرهایی با هدست های واقعیت مجازی مانند Oculus Quest و محصولات مشابه آشنا هستند. کاربران محصولات و خدمات را با یکدیگر مبادله می‌ کنند، هم‌ بازی‌ های خود را ملاقات می‌ کنند، چیزهای مجازی می‌ سازند، آواتارهای واقعی را شخصی ‌سازی می ‌کنند و دارایی مجازی را به دست می آورند. فراتر از انجام بازی‌ های ساده، مردم کنسرت‌ های مجازی و خرید اقلام دیجیتال را در تجربه خود گنجانده‌ اند.

برنامه‌های کاربردی، فناوری‌ ها و ارزهای دیجیتال بلاک چین این پتانسیل را دارند که نقش مهمی در این محیط‌ های مجازی یکپارچه ایفا کنند.

آینده Metaverse چه چیزی را برای ما در نظر گرفته است؟

همانطور که توسعه دهنده فیس بوک توضیح داده است، کاربران به جای استفاده از صفحه نمایش گوشی های هوشمند خود، با استفاده از عینک های مجهز به واقعیت افزوده، با Facebook Metaverse درگیر خواهند شد. با این حال، به جای تجربه دیجیتال قابل توجهی که مارک زاکربرگ امیدوار است ایجاد کند، متاورس او پیشرفته ترین شکل اینترنت خواهد بود.

به گفته زاکربرگ، مصرف کنندگان در دسکتاپ، موبایل، ویدئوها، آنلاین، متن و سایر رسانه ها مرور کرده اند، اما این پایان خط فناوری نیست. پلتفرم آینده به طور قابل توجهی فراگیرتر خواهد بود. هر محصول تولید شده می تواند یک اینترنت واقعی را تجربه کند.

5 بازی برتر Metaverse برای بازی

در ادامه، بازی‌ های پیشرو آنلاین متاورس وجود دارد که در حال حاضر تأثیر زیادی گذاشته‌ اند.

  • Sandbox
  • Axie Infinity
  • Sorare
  • Illuvium
  • Ultra

چرا Metaverse آینده بعدی اینترنت است؟

پیشرفت‌ های فناوری، مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، به دلیل داشتن پوشش سر کوچک ‌تر و کارآمد تر، به طور گسترده‌ تری در دسترس قرار گرفته ‌اند. به محض کشف اینترنت، بسیاری از مردم پیش بینی کردند که همه در فضای مجازی غوطه ور خواهند شد. در حال حاضر، ما حتی از میزان ارتباط خود از طریق اینترنت آگاه نیستیم.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا متاورس موج آینده است.

اثر متقابل

وضعیت فعلی و آینده فرصت‌ های متاورس به ما این امکان را می ‌دهد که فرض کنیم چگونه می ‌توان چیزها را از منظری متفاوت دید، مانند هنگام تعامل با دوستان و خانواده در طول چت‌ های ویدیویی یا در جلسات محل کار. تجربیات چهره به چهره ممکن است در موقعیت ‌های ترکیبی مانند ملاقات با یک معلم، مشاوره با پزشک، شخصی ‌سازی لباس‌ ها، گذراندن اوقات خوش در یک نمایشگاه هنری یا صرفاً مرور فروش‌ها سودمند باشد.

خلاقیت

فناوری ‌هایی مانند 5G به تولیدات با کیفیت بالاتر، سریع‌ تر و در دسترس ‌تر با توجه به پیشرفت‌ های آینده اجازه می‌دهد. ترکیب داده ها و هوش مصنوعی اجرای خلاقیت پویا در برنامه نویسی بازی های ویدیویی و واقعیت افزوده (AR ) و تجربیات ترکیبی در رویدادهایی مانند جشنواره ها و استادیوم ها را آسان تر می کند. بسیاری از فناوری های پیشرفته در حال حاضر در بازار فراوان هستند.

فرصت شغلی

بسیاری از مشاغل جدید در زمینه های پرتقاضا، از جمله انیمیشن، برنامه نویسی، طراحی صدا و هنر. گمانه زنی در میان عموم مردم در مورد اینکه چه کسی مسئول تصور آینده قابل پیش بینی متاورس خواهد بود. از آنجایی که محیطی دلپذیر خواهد بود، امیدواریم که Metaverse دوره های جدیدی را برای کمک به پرورش استعدادهای جدید معرفی کند. با این حال، مدتی طول می کشد تا همه چیز شروع شود.

بلوک های سازنده مهم متاورس چیست؟

شرکت ها باید هفت سطح را برای ایجاد محیط Metaverse توسعه دهند. اینها شامل زیرساخت ‌های اصلی و فناوری‌های لازم برای شبکه، محاسبات، رابط‌ های کاربری و محیط‌ های مجازی، در میان سایر زمینه‌های مورد توجه است. سیستم واقعیت توسعه یافته از ترکیبی از گرافیک های سه بعدی و اطلاعات مکانی برای ایجاد یک تجربه واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی استفاده می کند.

بسیاری از فناوری های مورد نیاز برای ساخت این اکوسیستم در حال حاضر وجود دارند، در حالی که برخی هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند. در حال حاضر فقط چند نمونه از متاورژن های "آزمایشی" وجود دارد. به عنوان مثال می توان به بازی ویدیویی رایگان و محبوب Fortnite یا پلتفرم ایجاد شده توسط کاربر Roblox اشاره کرد.

از این مثال ‌ها مشخص است که آن‌ ها فراتر از انجام بازی ‌های واقعیت افزوده، از جمله عناصری مانند کنسرت‌ های مجازی و خرید دارایی‌های دیجیتال، برای ارائه یک تجربه جامع می‌ روند.

چالش های اصلی متاورس چیست؟

از آنجایی که ریشه‌های این فناوری هنوز در مراحل اولیه توسعه است، هیچ استاندارد قابلیت همکاری توافق ‌شده ای بین متاورژن‌ های متعدد وجود ندارد. مشتریان انتظار دارند دارایی ها و تجربیات مجازی را به آرامی در چندین پلتفرم منتقل و به اشتراک بگذارند. در عین حال، توسعه دهندگان پیش بینی می کنند که مناسب ترین ابزارهای چند پلتفرمی را برای پروژه های خود انتخاب کنند.

بر اساس پیش ‌بینی‌ های تحلیلگران صنعت، بسیاری از پلتفرم ‌های مقیاس بزرگ باید استراتژی کسب ‌وکار خود را تغییر دهند تا در آینده در یک متاورس یکپارچه فعالیت کنند. امنیت داده ها و امنیت حریم خصوصی نیز به دلیل حجم وسیعی از اطلاعات شخصی حساس که کاربران درگیر خواهند شد، ملاحظات مهمی خواهند بود. همچنین نگرانی‌هایی در مورد سلامت روانی کاربران وجود دارد، عمدتاً اگر محیط‌ های مجازی باعث شود آنها از تعهدات و تعاملات دنیای واقعی رها شوند.

چه کسی از متاورس سود می برد؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا سازمان ها متاواژه ها را ایجاد می کنند. اینها شامل سرگرمی، آموزش، تلاش های تجاری و شرایط پزشکی است. به عنوان مثال، بسیاری از کارکنان به دلیل اپیدمی کووید-19 مجبور به کار از خانه شدند. تمایل شدیدی برای بازگشت به کار حتی پس از دو سال دورکاری وجود دارد، احتمالاً به دلیل اجتماعی بودن در محل کار، مانند محیط محل کار، ناهارهای تیمی و گفتگوی قهوه.

اگر یک کسب و کار یک محیط مجازی سه بعدی ایجاد کند، کارمندان ممکن است از خانه در یک محیط تقریباً یکسان کار کنند. این یک کپی از کل دفتر نخواهد بود، اما نزدیک است، و با پیشرفت تکنولوژی، به طور فزاینده ای شبیه به دفتر مجازی خواهد شد. بنابراین Metaverse ممکن است برای این کارگران یک موهبت باشد.

خط پایین

متاورس به جای جایگزینی تجربیات دنیای واقعی، راه جدیدی برای تعامل با اینترنت ارائه می دهد. جدای از این، فیس ‌بوک تاکید می‌کند که ایجاد Metaverse یک همکاری بین ‌المللی خواهد بود که شامل شرکت‌ هایی از غول‌ های فناوری تا استارت‌آپ‌ ها می‌شود. نبرد برای تسلط در متاورس با سرمایه گذاری چندین شرکت در پروژه های مختلف از قبل آغاز شده است.