search
حلقه سفید

تقویم محتوا چیست و چگونه آن را بسازیم؟

اشتراک گذاری در :
انتشار : 1400/11/13
تقویم محتوا چیست و چگونه آن را بسازیم؟

چه در حال افزایش استراتژی بازاریابی محتوای خود باشید و چه بخواهید حضور خود را در رسانه های اجتماعی تقویت کنید، دو چیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید: کیفیت و ثبات. با فرض اینکه در حال تولید محتوای با کیفیت هستید، کاری که باید انجام دهید این است که به طور مداوم ایجاد کنید. اینجاست که داشتن یک تقویم محتوا به عنوان نقشه ای برای هدایت استراتژی و برنامه های انتشار، به شما کمک می کند.

اما به هر حال تقویم محتوا چیست؟ و دقیقاً چگونه به تلاش‌ها و برنامه ریزی های بازاریابی محتوا یا رسانه‌های اجتماعی شما کمک می‌کند؟ مهمتر از آن، چگونه می توانید تقویم محتوای خود را بسازید؟ اینها سوالاتی است که در این پست به آنها می پردازیم. برای یافتن همه چیز در مورد تقویم محتوا و نحوه استفاده از آنها به سود خود، ادامه مطلب را بخوانید.

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوا دقیقاً همان چیزی است که نام آن نشان می دهد. برنامه ای است که مشخص می کند چه محتوایی را کی منتشر می کنید. این تقویم که معمولاً مانند یک تقویم معمولی یا صفحه گسترده قالب بندی شده است، به شما کمک می کند تا نحوه توزیع محتوا را در یک بازه زمانی خاص تجسم کنید. به این ترتیب، این یک راه عالی برای برنامه ریزی فعالیت محتوای خود است زیرا می توانید به راحتی تنظیمات را مطابق با اهداف خود انجام دهید.

اگرچه مشخصات ممکن است از تقویمی به تقویم دیگر متفاوت باشد، اما در نهایت می تواند شامل جزئیاتی مانند لیست زیر باشد:

  • موضوع محتوا
  • دسته بندی محتوا
  • تاریخ و زمان برنامه ریزی شده انتشار
  • وضعیت
  • پویش
  • کانال انتشارات
  • پیوندهایی که باید در پست اضافه شوند

چرا به یک تقویم محتوایی نیاز دارید؟

اگر در مورد استفاده از محتوا برای رشد کسب و کار خود جدی هستید، ایجاد یک تقویم محتوا، ضروری است. همین امر برای تولیدکنندگان محتوا که می خواهند از نفوذ خود کسب درآمد کنند نیز صدق می کند. یک تقویم محتوا نه تنها به استراتژی بازاریابی محتوای شما به عنوان یک کل سود می رساند، بلکه تلاش های سئو و رسانه های اجتماعی شما را نیز تقویت می کند.

در اینجا مهمترین دلایلی وجود دارد که چرا به تقویم محتوا نیاز دارید (اگر از قبل آن را ندارید):

فعالیت های مرتبط با محتوای خود را سازماندهی کنید

بارزترین مزیت یک تقویم محتوا از نظر سازماندهی است. برخی از روزها، ممکن است برای یافتن الهام از موضوعاتی که باید پوشش دهید، دچار چالش شوید. کارهایی که معمولاً یک ساعت طول می کشد، گاهی اوقات ممکن است کل صبح شما را به خود اختصاص دهد، زیرا ذهن شما خالی است یا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید. یا گاهی اوقات، ممکن است از مقاله‌های قدیمی‌تری که مدت‌هاست برای به‌روزرسانی محتوا به تاخیر افتاده، غفلت کنید.

داشتن یک تقویم محتوا راه بسیار خوبی برای سازماندهی ماندن در تمام فعالیت های مرتبط با محتوا است. این به شما امکان می دهد از قبل برنامه ریزی کنید تا بتوانید از انجام چند کار اجتناب کنید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز مهمی را از دست نمی دهید. با استفاده از یک تقویم محتوا، می‌توانید الهام‌های ناگهانی را یادداشت کنید تا بعداً آن را توسعه دهید و کار خود را دسته‌بندی کنید تا مجبور نباشید در آخرین لحظه به شدت برای ایده‌ها تلاش کنید.

یک تقویم محتوا همچنین پیگیری وظایف خود را آسان می کند تا تاریخ ها و ضرب الاجل های مهم را از دست ندهید. می‌توانید به‌روزرسانی‌هایی درباره آنچه در حال انجام است، نحوه حرکت قطعات بعدی‌تان و اینکه کدام یک با تأخیر مواجه هستند، دریافت کنید. به این ترتیب، می توانید از اختلال در برنامه انتشار خود جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که به طور مداوم پست می کنید.

همکاری در تیم خود را بهبود بخشید

اگر چندین عضو تیم و شرکای خارجی در تلاش‌های تولید محتوای شما دخیل هستند، یک تقویم محتوا، همکاری را آسان‌تر می‌کند. می توانید از آن برای توزیع وظایف در تیم و پیگیری اینکه چه کسی روی چه چیزی کار می کند استفاده کنید.

با ابزار مناسب، اعضای تیم می توانند از تقویم محتوای شما به عنوان داشبورد ارتباطی نیز استفاده کنند. به این ترتیب، آنها می توانند از آن برای درخواست تحویل و به روز رسانی وضعیت از افراد مناسب استفاده کنند. این یک راه عالی برای اطمینان از این است که همه در یک صفحه هستند و به طور یکپارچه برای رسیدن به اهداف محتوای شما با هم همکاری می کنند.

محتوا را به موقع ایجاد کنید

بدون تقویم محتوایی که به شما یادآوری کند، ممکن است فراموش کنید که محتوایی درباره ماه ملی، آگاهی از اشتغال معلولان یا حتی روز ملی دونات ایجاد کنید. این لحظات مرتبط می تواند الهام بخش استراتژی محتوای شما باشد و به شما کمک کند محتوایی ایجاد کنید که با مخاطبان خود ارتباط احساسی بهتری داشته باشید.

اما انجام به‌روزرسانی‌های لحظه آخری کار عاقلانه‌ای نیست، زیرا ممکن است قبل از زدن «انتشار» زمان کافی برای یافتن اشتباهات نداشته باشید. به همین دلیل است که به یک تقویم محتوا نیاز دارید تا به شما کمک کند محتوای خود را برای این لحظات مرتبط خیلی زودتر برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، می توانید مطمئن شوید که این لحظات مهم را از دست ندهید. به علاوه، زمان کافی برای بررسی قطعات و پیام‌های خود و اصلاح آن‌ها قبل از بیرون آمدن خواهید داشت.

تنظیمات و بهبودهای آسان را انجام دهید

یک تقویم محتوا به شما کمک می کند تا نحوه توزیع محتوای آینده شما در یک دوره زمانی معین را تجسم کنید. این به شما یک نمای کلی از زمان‌بندی انتشارتان می‌دهد، که تشخیص هر گونه تناقض یا بی‌نظمی در نحوه برنامه‌ریزی محتوایتان را آسان‌تر می‌کند. بنابراین می توانید تنظیمات را انجام دهید و استراتژی انتشار خود را بهینه کنید.

به عنوان مثال، ممکن است دو پست وبلاگ داشته باشید که موضوع بسیار مشابهی را پوشش می دهند. شاید بهتر باشد آنها را در یک قطعه بزرگتر ترکیب کنید. یا شاید شما چندین اینفوگرافیک را بسیار نزدیک به هم برنامه ریزی کرده اید. در این مورد، ممکن است بخواهید آنها را کمی به طور مساوی پخش کنید تا مخاطبان خود را همزمان با یک نوع محتوا بمباران نکنید.

نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی

اکنون که اهمیت داشتن یک تقویم محتوا را مشخص کرده ایم، زمان آن رسیده است که دریابیم چگونه می توانید تقویم خود را ایجاد کنید. در اینجا مراحل ضروری برای ایجاد یک تقویم محتوا وجود دارد:

1. در مورد کانال ها و پلتفرم هایی که باید روی آنها تمرکز کنید تصمیم بگیرید

آیا فقط برای وبلاگ خود یک تقویم محتوا ایجاد می کنید؟ یا چیزی می خواهید که به شما در برنامه ریزی محتوای خود برای رسانه های اجتماعی و نشریات مهمان، کمک کند؟ اگر در حال ایجاد یک تقویم برای محتوای رسانه های اجتماعی خود هستید، از کدام پلتفرم ها استفاده می کنید؟

با تعریف واضح کانال ها و پلتفرم هایی که قرار است روی آن ها تمرکز کنید، در تقویم خود شروع کنید. این به شما کمک می کند آیتم های تقویم خود را با برچسب های مناسب دسته بندی کنید، بنابراین پیگیری آنها آسان تر است.

2. استراتژی محتوای موجود خود را حسابرسی کنید

در مرحله بعد، به محتوایی که قبلاً در وبلاگ و پلتفرم های اجتماعی خود دارید، نگاهی بیندازید. بر اساس نحوه تعامل افراد با آن، ببینید چه چیزی درست کار می کند و چه چیزی مطابق میل شما نیست. این به شما ایده ای از موضوعات، قالب ها و دسته بندی های محتوا می دهد تا در تقویم خود روی آنها تمرکز کنید.

مشخص کنید که چه نوع محتوایی را باید بیشتر ایجاد کنید و از کدام یک در آینده باید اجتناب کنید. این یافته ها را برای هدایت فرآیند ایده پردازی محتوای خود ثبت کنید. مطمئن شوید که به دنبال فرصت هایی برای به روز رسانی یا تغییر کاربری محتوای موجود خود نیز هستید./p>

برای مثال، اگر پست وبلاگی وجود دارد که اشتراک‌گذاری‌های زیادی دریافت کرده است، اما اکنون اطلاعات قدیمی دارد، برای به روزتر کردن آن، اطلاعات را تازه‌سازی کنید. یا اگر یک ویدیوی وبینار دارید که تعامل زیادی داشته است، آن را به یک پست وبلاگ یا یک ویدیوی کوتاه در رسانه های اجتماعی تبدیل کنید.

3. دسته بندی محتوای اصلی خود را مشخص کنید

بر اساس اهداف خود و بینش هایی که از حسابرسی خود به دست آورده اید، اکنون باید ایده روشنی از قالب ها و دسته بندی های محتوا داشته باشید که می خواهید روی آنها تمرکز کنید. تمام دسته بندی ها و قالب های محتوا را برای درج در تقویم خود یادداشت کنید.

به عنوان مثال، برای وب سایت خود، ممکن است تصمیم بگیرید که هر چند وقت یکبار پست های وبلاگ طولانی مدت را همراه با چند مطالعه موردی و اینفوگرافیک منتشر کنید. و برای رسانه های اجتماعی خود، ممکن است تصمیم بگیرید به جای محتوای متنی، ویدیوها و گرافیک های اصلی بیشتری ایجاد کنید. علاوه بر این، حتی ممکن است تلاش های بازاریابی ایمیلی خود را با خبرنامه های هفتگی افزایش دهید.

علاوه بر اینها، ممکن است دسته بندی های دیگری نیز برای حمایت از کمپین آینده داشته باشید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید یک راهنمای خرید برای محصول جدیدی که در حال عرضه هستید منتشر کنید. یا ممکن است یک کمپین فصلی برای انتشار راهنماهایی مانند ایده های مد پاییزی، راهنمای هدایای تعطیلات، یا لوازم ضروری آشپزی تابستانی راه اندازی کنید.

4. دفعات و زمان انتشار خود را برنامه ریزی کنید

مرحله مهم دیگر تصمیم گیری در مورد فرکانس انتشار محتوای خود است. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید وبلاگ خود را هر روز با محتوای جدید به روز کنید یا مثلاً حداقل یک بار در هفته. اگر از فرکانس مناسب خود مطمئن نیستید، از رقبای خود الهام بگیرید و ببینید آنها با چه ساختاری پست های خود را منتشر می کنند. آنها هر چند وقت یک بار پست های جدید وبلاگ را منتشر می کنند؟ روزانه چند پست در شبکه های اجتماعی می گذارند؟

علاوه بر این، مطمئن شوید که زمان بندی پست بهینه را برای مقالات وبلاگ و محتوای رسانه های اجتماعی خود ترسیم کنید. این به شما کمک می کند تا زمان بندی انتشار خود را به گونه ای بهینه کنید که دید و تعامل را افزایش دهد. و اگر تقویم خود را با در نظر گرفتن این زمان‌بندی‌ها برنامه‌ریزی کنید، حتی می‌توانید محتوای خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که به‌طور خودکار در زمان مناسب منتشر شود. به گزارش‌های تحلیلی موجود خود نگاهی بیندازید تا ببینید کدام روزهای هفته و کدام زمان‌ها به نظر می‌رسد بهترین کار را با مخاطبان شما دارند.

5. در مورد قالب تقویم خود تصمیم بگیرید

گام بعدی این است که تصمیم بگیرید چگونه به تقویم محتوای خود، ساختار دهید. این بسیار به ابزاری که استفاده می کنید بستگی دارد. برای مثال، می‌توانید از Google Sheets استفاده کنید، که به راحتی می‌توان آن را با تمام فیلدهایی که نیاز دارید سفارشی کرد. یا ممکن است بخواهید از ابزارهای برنامه ریزی محتوا استفاده کنید که ویژگی های تقویم محتوا را با مدیریت کار ترکیب می کند.

Trello، Asana، ContentCal و CoSchedule برخی از گزینه های محبوب هستند. همه این ابزارها روش متفاوتی برای قالب بندی داشبورد برنامه ریزی محتوای خود خواهند داشت. اما شما معمولاً این گزینه را خواهید داشت که آنها را بر اساس نیازهای خود سفارشی کنید. به عنوان مثال، Trello به شما امکان می دهد چندین لیست در هر تابلو ایجاد کنید. و در زیر این لیست‌ها، می‌توانید کارت‌هایی را اضافه کنید که می‌توان در زمانی که اعضای تیم وظایف خود را انجام می‌دهند جابه‌جا کرد. با CoSchedule، شما یک قالب تقویم با کارت هایی دارید که می توانید آنها را جابجا کرده و در صورت نیاز دسته بندی کنید. این کار باعث می‌شود که ببینید چه برنامه‌ای برای یک روز مشخص برنامه‌ریزی کرده‌اید، به کدام دسته محتوا تعلق دارد و چه کسی صاحب این کار است.

اگر می‌خواهید از Google Sheets استفاده کنید، قالب‌های تقویم محتوای رایگان زیادی وجود دارد که می‌تواند ساختار تقویم شما را الهام بخشد. از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید تا ایده‌ای داشته باشید که قالب‌های تقویم محتوای رایگان برتر برای استفاده در سال 2022 و فراتر از آن چه قالبی برای تیم شما کار می‌کند و فیلدها را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود سفارشی کنید.

6. موارد تقویم خود را اضافه کنید

اکنون می توانید به بخش سرگرم کننده برسید، اضافه کردن موارد به تقویم خود. تقویم محتوای خود را با ایده ها، موضوعات، جزئیات پست، مهلت های زمانی، پیوندهای مرتبط و هر گونه اطلاعات ضروری دیگر به روز کنید. در حالت ایده‌آل، تقویم باید اطلاعات کافی برای هدایت تلاش‌های توسعه، انتشار و توزیع محتوا داشته باشد.

نتیجه گیری

با فرمت مناسب و رویکرد مناسب، یک تقویم محتوا می تواند تفاوت زیادی در سازماندهی تلاش های بازاریابی محتوای شما ایجاد کند. این به شما کمک می کند تا روی برنامه بمانید و در عین حال اطمینان حاصل کنید که لحظات و فرصت های مرتبط را از دست نمی دهید. به علاوه، تلاش‌های توسعه محتوای شما را برای همسویی با اهداف بازاریابی محتوا، هدایت می‌کند و راه را برای رشد بلندمدت باز می‌ نماید.