search
حلقه سفید

طراحی اپلیکیشن موبایل

اشتراک گذاری در :
انتشار : 1400/10/14
طراحی اپلیکیشن موبایل

طراحی اپلیکبشن موبایل در کنار طراحی سایت امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اپلیکیشن های موبایل در پلتفرم های مختلفی طراحی و تولید می شود. در میان پلتفرم های مختلف اندروید و ios بیشترین تقاضا را در میان کاربران خود دارد. امروزه دیوایس های اندروید، گستره زیادی از لوازم را شامل می شود و از گوشی های نلفن همراه تا تبلت ها و تلویزیون ها از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند. طراحی نرم افزار برای این گونه دستگاه ها شامل فرآیندهایی است که قبل از طراحی باید در نظر گرفته شود. اپلیکیشن های موبایل را باید از چندین جنبه بررسی کرد.

نوع داده های اپلیکیشن

اپلیکیشن های موبایل از نظر نوع داده به دو نوع آنلاین و آفلاین تقسیم می شوند. در نوع آفلاین اطلاعات و داده های نرم افزار در اپلیکیشن موجود است و نیاز به دسترسی اینترنت ندارد و کلیه داده ها و فرآیندها در گوشی کاربر ذخیره می شود. در این نوع اپلیکیشن ها برای بروز رسانی داده ها و فرآیندها با یک نسخه ی جدید نرم افزار منتشر شود و کاربران آن را در دیوایس خود نصب کنند. در نسخه های آنلاین اطلاعات در یک سرور ذخیره می شود و اپلیکیشن اطلاعات را از سرور لود کرده و در دیوایس نمایش می دهد. برای اینگونه نرم افزار ها یک وب سرویس آنلاین طراحی می شود که اطلاعات را از پایگاه داده سرور به دیوایس منتقل می کند و یا اطلاعات ثبت شده کاربر را دریافت و در پایگاه داده ذخیره می کند. در این ساختار یک پنل مدیریت آنلاین در اختیار مدیر سیستم نرم افزار قرار می گیرد تا از طریق آن بتواند اطلاعات جدید را اضافه کرده و یا اطلاعات موجود را ویرایش نماید.گزارشات مدیریتی مختلفی در پنل این نرم افزار ها در اختیار مدیر سیستم قرار می گیرد.

مراحل طراحی نرم افزار آنلاین

برای طراحی نرم افزار آنلاین باید یک نقطه شروع در نظر گرفت. برای این کار باید مشخص گردد که نیاز به طراحی سایت دارید یا خیر. یعنی نرم افزار به دو صورت، تحت وب و تحت دیوایس عمل خواهد کرد یا فقط دیوایس خواهد بود. برای نرم افزار های که صرفا دیوایس هستند باید به این نکته توجه کرد که ابتدا باید وب سرویس ها و پنل مدیریت طراحی گردد و سپس اپلیکیشن دیوایس به آن وب سرویس ها متصل شود. در مورد نرم افزار های دوگانه وب و دیوایس، بهتر است ابتدا نسخه وب طراحی و آماده سازی گردد و حتی دوره آزمایشی با نرم افزار تحت وب عملیاتی شود تا تغییرات و نیاز سنجی مشتری تکمیل گردد. بعد از تکمیل، اکنون زمان توسعه اپلیکیشن موبایل فرا می رسد.

منبع :