طراحی سایت دارای اصول و قوانین زیادی است.یکی از اصول مهم آن طراحی ux سایت است. ux در اصطلاح به تجربه کاربران سایت شما اطلاق می شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد یک وب سایتی شده باشید و از اینکه به راحتی و بدون دردسر با خدمات و امکانات و محصولات آن آشنا شده اید، حس لذت بخشی برای شما ایجاد شده است.و گاها آن را به عنوان یک تجربه خوب و موفق به دوستان و آشنایان خود تعریف کرده اید. به این اتفاق در اصطلاحات نرم افزاری و استارتاپی ux گفنه می شود. وب سایت هایی که دارای ux خوبی هستند، یک حس راحتی و دسترسی پذیری را برای مشتریانشان ایجاد می کنند و در بیشتر مواقع از همین حس مخاطبان جدیدی پیدا می کنند و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش می دهند. عکس این اتفاق هم صادق است، وب سایت هایی وجود دارند که بعد از یکبار ورود به آنها دیگر علاقه ای به استفاده مجدد از آن ندارید و یک تجربه ذهنی بد از وب سایت در شما شکل می گیرد.
رسیدن به یک وب سایت با ux خوب، اتفاق یک شبه نیست ،هرچند استفاده از نظرات افراد متخصص و تجربه قبلی آنها می تواند باعث پیشرفت خوبی در ایجاد ux مناسب وب سایت شما شود، ولی قطعا پایش رفتار مشتریان و گرفتن نظرات آنها می تواند در بهینگی بیشتر وب سایت شما کمک کند. این روند بهینه سازی و گرفتن نظرات کاربران یک چرخه همیشگی است تا وب سایت شما همیشه بهتر از قبل باشد.برای بهینه سازی ux سایت عوامل متعددی را باید در نظر داشت. دسته بندی مناسب منو ها به گونه ای که کاربر به سرعت به نیاز خود دسترسی داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.ارائه محصولات و خدمات پرمخاطب در صفحه اصلی و ارائه پیشنهادات مثل تخفیف های مناسبتی و خرید گروهی می تواند در ارائه این تجربه خوب بسیار موثر باشد