search
حلقه سفید

طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی

اشتراک گذاری در :
انتشار : 1400/04/28
طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی

بسیاری از کسب و کار ها که اقدام به ارائه کالا و خدمات می کنند در طول فرآیند های کاری خود دیر یا زود نیازمند حضور در فضای مجازی می شوند. حضور کسب و کار ها در فضای مجازی به چندین شکل امکان پذیر می شود. برخی از کسب و کار ها کار خود را صرفا جوامع مجازی معرفی می کنند و از امکانات و ابزار های آن نرم افزار برای معرفی خود بهره می برند. این کار بسیار پر خطر است، چون چندین سال تلاش در یک جامعه مجازی ممکن است با تغییر کوچکی در سیاست کاری شرکت یا ساختار جامعه از دست برود. بسیار اتفاق افتاده است که جوامع مجازی مختلف به دلایل مالی یا تغییر سیاست شرکت اقدام تغییر در عملکرد و یا حتی عدم فعایت و تعطیلی نرم افزار نمایند. به عنوان مثال نرم افزار قدرتمندی مانند گوگل پلاس که دارای پشتوانه قوی و حمایت مالی شرکت آلفابت بود، اقدام به تعطیلی جامعه مجازی خود و از دسترس خارج کردن سرور های این نرم افزار کرد.

بهترین و عاقلانه ترین اقدام در چندین شرایط استفاده ترکیبی از چندین جامعه مجازی و طراحی سایت برای خود است. هدف از حضور در جوامع مجازی معرفی وب سایت و جذب کاربران آن جامعه به وب است. وب سایت با توجه به اینکه دارای مالکیت شماست، اتفاقات جامعه مجازی در آن رخ نمی دهد و وب سایت شما هر زمان که شما بخواهید از دسترس خارج خواهد شد.

سوالی که اکثر شرکت ها و افراد با آن مواجه می شوند این است که برای مجموعه خودشان اقدام به طراحی وب سایت نمایند یا فروشگاه آنلاین بهتر است. این سوال موردی است که ذهن اکثر افرادی که قصد طراحی سایت دارند را به چالش می کشد. برای انتخاب درست باید به چند نکته دقت کرد.

1- نوع کسیب و کار: اگر مشتریان شما سازمان ها و شرکت ها و نهاد ها هستند، با به اصطلاح شما یک کسب و کار B2B دارید، طراحی فروشگاه اینترنتی برای شما مناسب نیست. زیرا معمولا فرآیند فروش در این ساختار ها بصورت جلسات حضوری و شرح خدمات و انعقاد قرارداد مابین طرفین است و قطعا شرکت یا سازمان اقدام به خرید اینترنتی نخواهد کرد.

2- نوع محصول: نوع محصول در فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. محص.لات خاص و پر هزینه گزینه های خوبی برای فروش آنلاین نیستند زیرا کمتر کسی حاضر است یک محصول را که دارای رقم قابل توجهی است بصورت آنلاین خرید نماید.

3- جامعه هدف: جامعه هدف مشتریان بسیار مهم است. در هنگام طراحی سایت باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا جامعه اینترنتی شما حاضر به خرید اینترنتی است یا نه. برای مثال احتمال خرید آنلاین در افراد بالای 50سال جامعه ما بسیار کم است و اگر مشتریان شما را این قشر از جامعه تشکیل می دهد، بهتر است است فروشگاه اینترنتی طراحی نشود.

منبع :