آنها همه جا هستند. ترفندهای کوچک در صفحات طراحی سایت، در برنامه ها و با پنجره های بازشو و فرم هایی که شما را فریب می دهند تا یک اقدام آنلاین را انجام دهید.
این الگوهای به اصطلاح تاریک تأثیر منفی بر تجربه کاربر طراحی سایت دارند، بازدیدکنندگان طراحی سایت را ناامید می کنند و باید از آنها اجتناب شود. (این «منافع» کوچکی که از کلیک کردن روی چیز اشتباه توسط کسی دریافت میکنید، در واقع برای شما هم خوب نیست.)
در اینجا نگاهی به الگوهای تاریک طراحی سایت با مثال های فراوان می اندازیم تا از این مسائل طراحی آگاه باشید و آنها را از طراحی سایت خود دور نگه دارید.
الگوی تاریک طراحی سایت چیست؟
در حالی که الگوهای تیره طراحی سایت در طرح ها در سراسر طراحی سایت ظاهر می شوند، فضای زیادی برای صحبت در مورد آنها اختصاص داده نمی شود. برخی از بهترین اطلاعات از darkpatterns.org آمده است. این طراحی سایت یک الگوی تیره مانند این را توصیف می کند.
«وقتی از طراحی سایت استفاده می کنید، هر کلمه ای را در هر صفحه طراحی سایت نمیخوانید - شما به طور کامل مطالعه می کنید و مفروضاتی ایجاد می کنید. اگر شرکت طراحی سایتی بخواهد شما را فریب دهد تا کاری را انجام دهید، میتواند از این مزیت استفاده کند و صفحه طراحی سایت ای را طوری به نظر بیاورد که یک چیز را می گوید در حالی که در واقع چیز دیگری را می گوید.»
استفاده از تکنیک طراحی سایت که عمداً کاربران طراحی سایت را فریب می دهد تا کاری را انجام دهند که نمی خواهند انجام دهند، یک مشکل اخلاقی واقعی وجود دارد. این تمرین همچنین به طور مصنوعی تحلیل های شما را با کلیک ها یا بازدیدهایی که کاربران طراحی سایت قصد انجام آنها را نداشته اند، پر می کند. (بنابراین گزارش شما بسیار کج می شود.)
Hoa Loranger، نایب رئیس شرکت مشاوره UX Nielsen Norman Group در مورد الگوهای تاریک در مقاله ای برای مجله Fast Company گفت: "هر گونه سود کوتاه مدت یک شرکت از یک الگوی تاریک طراحی سایت در دراز مدت از دست می رود."
انواع الگوهای تاریک طراحی سایت
به طور کلی، الگوهای تیره طراحی سایت را می توان در پنج دسته تاکتیک های طراحی سایت فریبنده خلاصه کرد.
-1انحراف عمدی طراحی سایت: طراحی سایت به طور هدفمند کاربران طراحی سایت را به تمرکز بر روی یک چیز به عنوان انحراف از چیز دیگر وادار می کند. معمولاً این به صورت واگذاری اطلاعات ناخواسته به یک طراحی سایت اتفاق می افتد. اما رایج ترین شکل هدایت نادرست به شکل طراحی سایت پیچیده است، یک دکمه معمولی «نه» برای تأیید تغییر می کند یا طراحی سایت به نظر می رسد که تنها یک پاسخ «درست» وجود دارد. این یک تکنیک رایج در برنامه ها و بازی ها است که در آن گزینه «خرید بیشتر» یک دکمه بزرگ است و گزینه «نه متشکرم» کوچک است و ضربه زدن به آن دشوار است. (در مثال بالا توجه داشته باشید که دکمه بصری طراحی سایت جذاب تر، همچنین اولین گزینه، دکمه پرداخت است. این پاپ آپ پس از کلیک روی دکمه "دانلود رایگان" ظاهر شد. این یک ترفند قطعی است.)
-2تبلیغات پنهان طراحی سایت : زمانی که یک تبلیغ به نظر می رسد محتوا طراحی سایت یا ناوبری است تا کاربران طراحی سایت روی آن کلیک کنند.
-3تداوم اجباری طراحی سایت: چاپ کوچک را بخوانید. بسیاری از آزمایش های رایگان با هزینه های مداوم به پایان می رسند. برای جلوگیری از این الگوی تاریک طراحی سایت ، برای هر چیزی که رایگان است نیازی به پرداخت نداشته باشید.
-4رشد از طریق هرزنامه طراحی سایت: اتصال یک آدرس ایمیل یا حساب رسانه های اجتماعی به یک طراحی سایت – بنابراین می توانید دوستی را برای بازی کردن یک بازی و غیره پیدا کنید – و سپس ارسال هرزنامه به همه آنها با اطلاعات یک الگوی تاریک قطعی است. این می تواند رشد فوری زیادی را برای طراحی سایت ایجاد کند که الگوی تاریک طراحی سایت را در زمانی که به نظر می رسد در واقع ایمیل ها یا پیام های اسپم را برای مخاطبین ارسال می کنید، ایجاد کند.
-5هزینههای پنهان طراحی سایت: موارد اضافی که در سبد خرید ظاهر می شوند یا هزینه های پنهانی که انتهای یک قیف تسویه حساب ظاهر می شوند، الگوی تیره ای هستند که مانند گذشته رایج نیست، اما هنوز هم اتفاق می افتد. معمولاً، طراحی سایت ها سعی می کنند از بازخرید کدهای کوپن یا تبلیغاتی جلوگیری کنند - این کدها اعمال می شوند، اما پس از تسویه حساب یا اگر به موارد دیگر نگاه می کنید، آن ها را رها می کنند. (به مثال GoDaddy در زیر نگاه کنید. یک دامنه به سبد خرید خود اضافه کنید، برای پرداخت کلیک کنید و حفاظت از حریم خصوصی به طور خودکار اضافه می شود مگر اینکه انصراف دهید.)
Darkpatterns.org شامل این نوع الگوهای تیره (برخی با نام های جذاب تر) و موارد دیگر است، اما همه آنها در این مناطق قرار می گیرند. شما می توانید آنها را اینجا پیدا کنید.
ملاحظات اخلاقی
دانستن اینکه آیا باید یک تاکتیک طراحی سایت را به کار بگیرید یا نه، با سوالات اخلاقی زیادی همراه است. اگر نگران هستید که چیزی ممکن است مشکل باشد، احتمالاً اینطور نیست.
آیا می خواهید طراحی سایت یا شرکت شما به همین دلیل شناخته شود؟ یا ترجیح می دهید پیش قدم باشید و با طراحی سایت قابل اعتمادی که کاربران طراحی سایت دوست دارند، وفاداری کاربر طراحی سایت ایجاد کنید؟
پاسخ ممکن است آسان به نظر برسد، اما شرکت های بزرگ زیادی هستند که از الگوهای تیره طراحی سایت استفاده کرده اند (و هنوز هم استفاده می کنند).
به طراحی سایت هایی که همیشه بازدید می کنید فکر کنید: چند بار دکمه ای که می خواستید روی آن کلیک کنید پیدا کردن آن سخت بوده است. (مانند مثال بالا از Confirmshaming Tumblr.)
به خبرنامه های ایمیل فکر کنید: آیا فقط باید دکمه لغو اشتراک را جستجو می کردید تا در گزینه اشتراک دیگری فریب بخورید؟
به "x" برای بستن یک تبلیغ یا انصراف از یک پاپ آپ فکر کنید: هر چند وقت یکبار ضربه زدن روی این گزینه ها کوچک یا فوق العاده سخت است یا برای بسته شدن کلیک می کنید؟ و چند بار به اشتباه کلیک کرده اید؟
این الگوها طراحی سایت همه جا هستند.
قبل از به کارگیری یکی از این الگوها طراحی سایت ، آن را در یک زمینه اخلاقی قرار دهید:
- دانستن اینکه آیا باید یک تاکتیک طراحی سایت را به کار بگیرید یا نه، با سوالات اخلاقی زیادی همراه است. اگر نگران هستید که چیزی ممکن است مشکل باشد، احتمالاً اینطور نیست.
- آیا می خواهید طراحی سایت یا شرکت شما به همین دلیل شناخته شود؟ یا ترجیح می دهید پیش قدم باشید و با طراحی سایت قابل اعتمادی که کاربران طراحی سایت دوست دارند، وفاداری کاربر طراحی سایت ایجاد کنید؟
- پاسخ ممکن است آسان به نظر برسد، اما شرکت های بزرگ زیادی هستند که از الگوهای تیره استفاده کرده اند (و هنوز هم استفاده می کنند).
- به طراحی سایت هایی که همیشه بازدید می کنید فکر کنید: چند بار دکمه ای که می خواستید روی آن کلیک کنید پیدا کردن آن سخت بوده است. (مانند مثال بالا از Confirmshaming Tumblr.)
به خبرنامه های ایمیل فکر کنید: آیا فقط باید دکمه لغو اشتراک را جستجو می کردید تا در گزینه اشتراک دیگری فریب بخورید؟
به "x" برای بستن یک تبلیغ یا انصراف از یک پاپ آپ فکر کنید: هر چند وقت یکبار ضربه زدن روی این گزینه ها کوچک یا فوق العاده سخت است یا برای بسته شدن کلیک می کنید؟ و چند بار به اشتباه کلیک کرده اید؟
این الگوها طراحی سایت همه جا هستند.
قبل از به کارگیری یکی از این الگوها طراحی سایت ، آن را در یک زمینه اخلاقی قرار دهید:
- آیا این تکنیک برای ترغیب کاربران طراحی سایت به انجام عمل مورد نظر ضروری است؟ (اگر چنین است، احتمالاً یک الگوی تیره طراحی سایت است.)
- آیا کاربران طراحی سایت را فریب می دهید تا کاری را انجام دهند که معمولاً انجام نمی دهند؟ (اگر چنین است، احتمالاً یک الگوی تیره طراحی سایت است.)
- آیا این طراحی سایت وقتی کاربران طراحی سایت را به مرحله بعدی برسانند، ناامید یا عصبانی خواهد کرد؟ (اگر چنین است، احتمالاً یک الگوی تیره است.)
- آیا میخواهم مردم بدانند پشت تجزیه و تحلیل یا گزارش های من چیست؟ (اگر نه، احتمالاً یک الگوی تیره طراحی سایت است.)
پیروی از # الگوهای تاریک
کاربران طراحی سایت در یافتن الگوهای تیره طراحی سایت در سراسر وب عالی هستند. و آنها را برای دیدن همه پست کنید. در اینجا برخی از فاحش ترین نمونه ها از #تاریک الگوها در توییتر آورده شده است.
جایگزین های کاربر پسند طراحی سایت
دلیلی وجود ندارد که یک طرح مجبور باشد از الگوهای تیره طراحی سایت استفاده کند. همیشه یک راه حل کاربر پسند و اخلاقی تر وجود دارد.
با طراحی عناصر طراحی سایت با استفاده از شیوههای کاربردی رایج، از هدایت اشتباه جلوگیری کنید. لینک ها باید شبیه لینک ها باشند. دکمه ها باید شبیه دکمه ها باشند. دکمه ها و دکمه های پیوند متنی را برای اعمال مساوی برای یک عنصر (مانند بله و خیر) با هم ترکیب نکنید. طراحی سایت یک عنصر را در میانه راه کاربر تغییر ندهید. طراحی سایت سازگار شفاف تر است.
تبلیغات یا لینک ها را پنهان نکنید. هر عنصر باید شبیه به الگوهای پذیرفته شده کاربر طراحی سایت باشد.
این همه چاپ کوچک را فراموش کنید. در مورد هزینه ها و شرایط پیشاپیش باشید. برای دوره آزمایشی رایگان درخواست پرداخت نکنید - به عقب برگردید و پس از پایان دوره رایگان درخواست پرداخت کنید. فریب دادن کاربران طراحی سایت برای استفاده از یک سرویس یا محصول جالب نیست.
برخی از ابزارها باید با مخاطبین کاربر ارتباط برقرار کنند تا به روشی که کاربران طراحی سایت انتظار دارند کار کنند. این مشکلی ندارد. اما از آن داده ها محافظت و ارزش گذاری کنید. به هیچ وجه از آن استفاده نکنید.
برای همه چیز از قیمت اولیه استفاده کنید. اگر نمی خواهید یا انتظار ندارید کاربران طراحی سایت تخفیف یا کدهای تبلیغاتی داشته باشند، آنها را پیشنهاد ندهید. هرگز چیزی به سبد خرید اضافه نکنید. این امکان وجود دارد که از کاربران طراحی سایت بپرسید که آیا یک افزونه را می خواهند، اما مشکل را مجبور نکنید.
نتیجه
در حالی که الگوهای تیره طراحی سایت همه جا هستند - شرط می بندیم که بعد از خواندن این مقاله بیشتر آنها را تشخیص دهید - عادت به استفاده از آنها نداشته باشید. هیچ سود بلندمدتی برای طراحی سایت شما برای انجام این کار وجود ندارد.
برای ایجاد یک کاربر طراحی سایت یا پایگاه مشتری وفادار و ارزشمند، با اعتماد طراحی کنید و کاربران طراحی سایت را فریب ندهید تا کاری را که نمی خواهند انجام دهند.
می توانید به بحث الگوهای تاریک طراحی سایت در توییتر بپیوندید و مواردی را که می بینید ذکر کنید. @darkpatterns، @designmodo را ذکر کنید و از #darkpattern استفاده کنید.